Jan Tleskač se učil zámečníkem a
ve své skryté dílně neustále něco vytvářel. Toužil sestrojit létající kolo,
jež se mu nakonec podařilo zkonstruovat, plány před svou smrtí uschoval do
plechovky a hlavolamu zvaného Ježek v kleci. Plány v plechovce spálil, a tak
celý plán byl pouze v ježkovi.
Zemřel v sobotu 21. října 1913, pádem ze
zvonice sv. Jakuba ve Stínadlech. Podle oficiálního románového vyšetřování
se mladý Tleskač údajně houpal na laně a spadl. Ve skutečnosti nebyly přímé
příčiny jeho smrti nikde v románu dostatečně osvětleny, byť Rychlé šípy byly
nakonec toho názoru, že Tleskačův pád zavinil jeho zámečnický mistr, tajemný
Em (otec Mažňáka). Ten byl totiž se svým učněm ve stálém konfliktu a
dlouhodobě usiloval i o plánek létacího kola.
Čtyři české
firmy se chystají splnit sen Jana Tleskače o létajícím kole. V Praze ve
čtvrtek 24.5.2012 představily jeho zatím jen virtuální prototyp, ve fyzické
podobě ho předvedou v září na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
Autoři projektu slibují, že se kolo také vznese do vzduchu. Stroj s názvem
F-Bike je velký jako menší osobní automobil (3,5 x 2,5 x 1,2 metru). Má být
schopen jízdy jako klasické jízdní kolo, ale současně se bude moci dostat i
do vzduchu. Předpokládaná doba letu je zatím tři až pět minut. "Uskutečnění
projektu létajícího kola není jen splněním našich klukovských snů. Pro naši
společnost je to zároveň dárek k jejím dvacátým narozeninám, který názorně
ukazuje obrovské možnosti, jež průmyslu nabízejí dnešní vyspělé softwarové
nástroje,“ říká Aleš Kobylík, člen řídícího výboru projektu a ředitel
společnosti Technodat. Ta se na vývoji podílela s Dassault Systèmes a dále
firmami Duratec a Evektor.
Duratec
navrhl rám kola, bezpečnostní kryty vrtulí a zároveň zajišťuje standardně
nakupované komponenty kola. Inženýrská a konstrukční společnost Evektor
spolupracovala při návrzích konceptů a jejich designu a také vybrala vhodné
pohonné jednotky, baterie, řídící jednotku a vrtule. Energii pro vzlet bude
totiž stroji bez křídel dodávat statický tah hned šesti horizontálních
vrtulí. Celkový výkon stroje je 47 kW. Ten sestává ze čtyř
desetikilowattových motorů umístěných vpředu a vzadu a po stranách kola a
dále dvou motorů s výkony 3,5 kW. Umístěny jsou na otočných konzolách po
straně kola a mají stabilizační funkci. Hlavní vrtule mají průměr 130
centimetrů, stabilizační poloviční. Zdrojem energie je sada Li-Pol
akumulátorů o celkové kapacitě 50 Ah (14s 10p). Hmotnost stroje bez pilota
činí 85 kilogramů, maximální vzletová hmotnost dosahuje 170 kilogramů. Z
toho vyplývá, že cyklista těžší než 85 kilogramů se do vzduchu nedostane. Po
zemi jede kolo maximální rychlostí 50 kilometrů v hodině.
29. března
2013, Praha – Letňany: Se vzletovými zkouškami jsme nemohli z organizačních
důvodů začít ihned po skončení MSV v Brně, testovat jsme začali až v
listopadu 2012. Po načerpání poznatků z prvních vzletových zkoušek jsme
zalétávání přerušili s cílem optimalizovat některé části prototypu. Opět
jsme začali testovat až v posledním týdnu měsíce března 2013. Po týdenním
intenzivním testování se už technické problémy zdají být vyřešeny a projekt
úspěšně vykročil do své poslední fáze. První krátký řízený let kola v
odlehčené podobě je tedy jasnou odpovědí. Jednalo se o první koordinovaný
vzlet. Letové zkoušky kola dále
pokračují, o jejich průběhu budeme průběžně přinášet zprávy. Více o novém
létajícím kole se dočtete v sekci
články.
První krátký řízený let
létajícího kola F-Bike upraveného pro účely zkoušek - místo kol stabilizační
kříž a odlehčené ochranné rámy. 29. března
2013, Praha – Letňany. F-Bike se dokáže bez problémů vznést a dosáhnout tzv.
"hoveringu" (zavisení), a z této pozice pak velmi měkce přistát. Na úplně
první odpoutání se můžete podívat na videu.
Po prvním krátkém řízeném
vzletu létajícího kola F-Bike na jaře se už dalo v květnu konečně
konstatovat, že Létající kolo F-Bike vzlétlo! "Na první pohled to může
vypadat jednoduše, ale naše létající kolo F-Bike reprezentuje zcela unikátní
koncepci kvadroptéry, není nám známý žádný srovnatelný koncept létajícího
stroje. Přitom celý vývoj trval jen o něco déle než rok." S prezentací
vzletu a s reálným létajícím kolem se můžete seznámit na Technodat "PLM
Forum 2013" 13. a 14. června 2013 v Luhačovicích a na semináři "Přínosy
3DEXPERIENCE řešení pro průmysl výroby strojů a strojních zařízení" 14.
června 2013 tamtéž!